Sokat gondolkodtam, hogyan értékeljem az utakat nehézségi fokuk szerint, találtam is erre vonatkozó példákat, de nem találtam köztük megfelelőt. Általában
ötfokozatú skálán határozták meg a nehézséget, de nem találtam az értékelési szempontokat, így a túrákat maximum egymáshoz képest lehet összehasonlítani, de ennek következetességéről sem vagyok meggyőződve.
Ezért tehát arra gondoltam, hogy nekem kell valamilyen értékelési rendszert kialakítani, melynek alapját a
természetjáró jelvényszerző túramozgalom értékelési rendszere fogja képezni. A vonatkozó kerékpárosokra kialakított kritérium rendszer szerint 1 kilométer betonon megtett út jelent 1 pontot, és minden 100 méter
szintkülönbség pedig 2 pontot. Ezt kiegészítettem -kicsit súlyozva - saját tapasztalataim alapján a következőkkel:
- aszfalt, beton burkolatú út, kerékpárút: 1 km=1 pont; 100m szint= 2 pont
- kemény, döngölt földút, murvás út: 1 km= 3pont; 100m szint= 3 pont
- ösvény, turistaút, vadcsapás: 1 km=3 pont; 100m szint= 4 pont
- "úttalan" út: 1 km=5 pont; 100m szint= 5 pont
A fentiek alapján mindegyik megtett, vagy tervezett útnak megfelel egy
pontérték, amely alapján összehasonlíthatóak egymással az utak. Tervezek egy táblázatot is a későbbiekben, melyben - szintén saját tapasztalatok alapján - szerepeltetem különböző korú gyerekek (esetleg felnőttek, kor,nem és erőnléti állapot szerint) jellemző, teljesített
pontértékeit. Például Anna lányom 8 évesen maximum 10-12 pont értékű utakat tudott teljesíteni
önerőből, most 10 évesen 30-35 körül lehet a plafon. Dávid 11 évesen ugyanakkor teljesített 50 pont értékű utat is. A gyermekek táblázatával fogom kezdeni, remélem mihamarabb összegyűlik a szükséges adat és közzétehetem mások okulására.
Az új blogbejegyzések már tartalmazni fogják a pontértékeket ("nehézségi fok" megnevezéssel) a régebbieket folyamatosan töltöm fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése